Ta del av våra hjärtefrågor inom psykologi

Psykologer och kunniga inom många hjärtefrågor ger dig här fördjupad information, personliga reflektioner och goda råd. Du kan även sortera artiklarna med hjälp av hjärtat i marginalen.

Stress

Stress

Författare: Livia Ericsson

Stress är en naturlig reaktion i kroppen när hjärnan uppfattar ett hot eller snabbt behöver extra energi. Kortvarig stress inför en speciell uppgift kan göra att du blir mer alert och presterar bättre, medan långvarig stress leder till en uttömning av dina resurser och är skadligt för kroppen. Efter en stressig period är det viktigt att du får vila och återhämta dig.

Psykopati

Psykopati

Författare: Molly Byström

Psykopat är en term som ofta används för att beskriva personer som är kalla och empatilösa. Många förknippar ordet med seriemördare eller andra grova brottslingar, men du behöver inte vara kriminell för att vara psykopat. Idag används oftast begreppet ”antisocial personlighetsstörning” för att beskriva de typer av mentala drag som många kallar psykopatiska.

Mindfulness

Mindfulness

Författare: Siri Roslund

Mindfulness är ett sätt att bli mer närvarande i stunden. Genom att minska automatiserade tankar och acceptera de tankar och känslor som uppstår används mindfulness av vissa som en strategi för att minska bl.a. stress, sömnproblem, ångest och smärta.

Hjälpa till vid traumatisk kris

Hjälpa till vid traumatisk kris

Författare: Hanna Hasselqvist

En traumatiserande händelse kan utlösa en rad olika reaktioner och kännas omöjlig att hantera. Som utomstående finns det flera saker du kan göra för att stötta en person som befinner sig i krisläge.

Stress pga arbetslöshet

Stress pga arbetslöshet

Författare: Helena Åberg Diebate

Att vara ofrivilligt arbetslös kan föra med sig en rad olika konsekvenser för den som är drabbad; för den närmaste familjen och för samhället i stort. Man kan må psykiskt dåligt över att vara arbetslös. Är du stressad över arbetslöshet? Då är du inte ensam. Forskning visar på samband mellan arbetslöshet och psykisk ohälsa. Olika former av stöd och verktyg kan behövas för att hålla ångan uppe och stressen låg under perioder av arbetslöshet.

Sorg

Sorg

Författare: Molly Byström

Sorg kallas de jobbiga känslor, reaktioner, tankar och beteenden uppstår vid en allvarlig förlust. De allra flesta sörjer någon gång i livet och de flesta upplever sorg som en mycket svår sak att ta sig igenom. Hur sorg ser ut varierar väldigt mycket, både från person till person och från stund till stund. Trots att sorgen kan kännas väldigt tung blir det lättare med tiden - även om det kan vara svårt att tro är sorgen är som störst.

Stress

Stress

Författare: Livia Ericsson

Stress är en naturlig reaktion i kroppen när hjärnan uppfattar ett hot eller snabbt behöver extra energi. Kortvarig stress inför en speciell uppgift kan göra att du blir mer alert och presterar bättre, medan långvarig stress leder till en uttömning av dina resurser och är skadligt för kroppen. Efter en stressig period är det viktigt att du får vila och återhämta dig.

Självskadebeteende

Självskadebeteende

Författare: Molly Byström

Att skada sig själv kan vara ett sätt att hantera svåra känslor och tankar. I stunden kan det kännas som en fungerande strategi, men i längden leder självskadebeteende oftast till att du mår ännu sämre. Det kan kännas svårt eller hopplöst att sluta skada sig själv, men det finns mycket hjälp att få. Med rätt stöd lyckas många sluta med sitt självskadebeteende.

Psykopati

Psykopati

Författare: Molly Byström

Psykopat är en term som ofta används för att beskriva personer som är kalla och empatilösa. Många förknippar ordet med seriemördare eller andra grova brottslingar, men du behöver inte vara kriminell för att vara psykopat. Idag används oftast begreppet ”antisocial personlighetsstörning” för att beskriva de typer av mentala drag som många kallar psykopatiska.

Mindfulness

Mindfulness

Författare: Siri Roslund

Mindfulness är ett sätt att bli mer närvarande i stunden. Genom att minska automatiserade tankar och acceptera de tankar och känslor som uppstår används mindfulness av vissa som en strategi för att minska bl.a. stress, sömnproblem, ångest och smärta.

Sömn

Sömn

Författare: Selma Roslund

Sömn är nödvändigt för att kroppen och hjärnan ska kunna återhämta sig, samt för att bearbeta de intryck vi fått under tiden vi har varit vakna. Vi lägger ungefär en tredjedel av våra liv på att sova, men exakt hur mycket sömn vi behöver varierar från person till person och beror bland annat på ålder, sjukdom och stressnivå. Normalt sover en vuxen person mellan sex och nio timmar per natt.

Hjälpa till vid traumatisk kris

Hjälpa till vid traumatisk kris

Författare: Hanna Hasselqvist

En traumatiserande händelse kan utlösa en rad olika reaktioner och kännas omöjlig att hantera. Som utomstående finns det flera saker du kan göra för att stötta en person som befinner sig i krisläge.

Stress utan att vara stressad

Stress utan att vara stressad

Författare: Hanna Hasselqvist

Stress är inte enbart en känsla av att vara under press och ha bråttom; det är en kroppslig reaktion på upplevda hot, som förbereder oss för att fly eller kämpa för livet. Är det här systemet igång under lång tid får det till konsekvens att många andra kroppsfunktioner fungerar sämre.

Stress pga arbetslöshet

Stress pga arbetslöshet

Författare: Helena Åberg Diebate

Att vara ofrivilligt arbetslös kan föra med sig en rad olika konsekvenser för den som är drabbad; för den närmaste familjen och för samhället i stort. Man kan må psykiskt dåligt över att vara arbetslös. Är du stressad över arbetslöshet? Då är du inte ensam. Forskning visar på samband mellan arbetslöshet och psykisk ohälsa. Olika former av stöd och verktyg kan behövas för att hålla ångan uppe och stressen låg under perioder av arbetslöshet.

Sorg

Sorg

Författare: Molly Byström

Sorg kallas de jobbiga känslor, reaktioner, tankar och beteenden uppstår vid en allvarlig förlust. De allra flesta sörjer någon gång i livet och de flesta upplever sorg som en mycket svår sak att ta sig igenom. Hur sorg ser ut varierar väldigt mycket, både från person till person och från stund till stund. Trots att sorgen kan kännas väldigt tung blir det lättare med tiden - även om det kan vara svårt att tro är sorgen är som störst.

Psykos

Psykos

Författare: Molly Byström

Att drabbas av en psykos innebär att du inte klarar av att skilja på dina inre föreställningar och den faktiska verkligheten. Du upplever helt enkelt omvärlden på ett sätt som ingen annan gör. Det kan bland annat yttra sig som vanföreställningar i form av hallucinationer, tankestörningar eller paranoia. Att uppleva en psykos är ofta mycket obehagligt, då gränserna mellan föreställning och verklighet suddas ut. De flesta återhämtar sig väl från psykosen och med rätt behandling minskar risken för att uppleva fler psykoser i framtiden.

Stress

Stress

Författare: Livia Ericsson

Stress är en naturlig reaktion i kroppen när hjärnan uppfattar ett hot eller snabbt behöver extra energi. Kortvarig stress inför en speciell uppgift kan göra att du blir mer alert och presterar bättre, medan långvarig stress leder till en uttömning av dina resurser och är skadligt för kroppen. Efter en stressig period är det viktigt att du får vila och återhämta dig.

Självskadebeteende

Självskadebeteende

Författare: Molly Byström

Att skada sig själv kan vara ett sätt att hantera svåra känslor och tankar. I stunden kan det kännas som en fungerande strategi, men i längden leder självskadebeteende oftast till att du mår ännu sämre. Det kan kännas svårt eller hopplöst att sluta skada sig själv, men det finns mycket hjälp att få. Med rätt stöd lyckas många sluta med sitt självskadebeteende.

Psykopati

Psykopati

Författare: Molly Byström

Psykopat är en term som ofta används för att beskriva personer som är kalla och empatilösa. Många förknippar ordet med seriemördare eller andra grova brottslingar, men du behöver inte vara kriminell för att vara psykopat. Idag används oftast begreppet ”antisocial personlighetsstörning” för att beskriva de typer av mentala drag som många kallar psykopatiska.

Mindfulness

Mindfulness

Författare: Siri Roslund

Mindfulness är ett sätt att bli mer närvarande i stunden. Genom att minska automatiserade tankar och acceptera de tankar och känslor som uppstår används mindfulness av vissa som en strategi för att minska bl.a. stress, sömnproblem, ångest och smärta.

Sömn

Sömn

Författare: Selma Roslund

Sömn är nödvändigt för att kroppen och hjärnan ska kunna återhämta sig, samt för att bearbeta de intryck vi fått under tiden vi har varit vakna. Vi lägger ungefär en tredjedel av våra liv på att sova, men exakt hur mycket sömn vi behöver varierar från person till person och beror bland annat på ålder, sjukdom och stressnivå. Normalt sover en vuxen person mellan sex och nio timmar per natt.

Hjälpa till vid traumatisk kris

Hjälpa till vid traumatisk kris

Författare: Hanna Hasselqvist

En traumatiserande händelse kan utlösa en rad olika reaktioner och kännas omöjlig att hantera. Som utomstående finns det flera saker du kan göra för att stötta en person som befinner sig i krisläge.

Stress utan att vara stressad

Stress utan att vara stressad

Författare: Hanna Hasselqvist

Stress är inte enbart en känsla av att vara under press och ha bråttom; det är en kroppslig reaktion på upplevda hot, som förbereder oss för att fly eller kämpa för livet. Är det här systemet igång under lång tid får det till konsekvens att många andra kroppsfunktioner fungerar sämre.

Stress pga arbetslöshet

Stress pga arbetslöshet

Författare: Helena Åberg Diebate

Att vara ofrivilligt arbetslös kan föra med sig en rad olika konsekvenser för den som är drabbad; för den närmaste familjen och för samhället i stort. Man kan må psykiskt dåligt över att vara arbetslös. Är du stressad över arbetslöshet? Då är du inte ensam. Forskning visar på samband mellan arbetslöshet och psykisk ohälsa. Olika former av stöd och verktyg kan behövas för att hålla ångan uppe och stressen låg under perioder av arbetslöshet.

Sorg

Sorg

Författare: Molly Byström

Sorg kallas de jobbiga känslor, reaktioner, tankar och beteenden uppstår vid en allvarlig förlust. De allra flesta sörjer någon gång i livet och de flesta upplever sorg som en mycket svår sak att ta sig igenom. Hur sorg ser ut varierar väldigt mycket, både från person till person och från stund till stund. Trots att sorgen kan kännas väldigt tung blir det lättare med tiden - även om det kan vara svårt att tro är sorgen är som störst.

Psykos

Psykos

Författare: Molly Byström

Att drabbas av en psykos innebär att du inte klarar av att skilja på dina inre föreställningar och den faktiska verkligheten. Du upplever helt enkelt omvärlden på ett sätt som ingen annan gör. Det kan bland annat yttra sig som vanföreställningar i form av hallucinationer, tankestörningar eller paranoia. Att uppleva en psykos är ofta mycket obehagligt, då gränserna mellan föreställning och verklighet suddas ut. De flesta återhämtar sig väl från psykosen och med rätt behandling minskar risken för att uppleva fler psykoser i framtiden.

Självskadebeteende

Författare: Molly Byström

Att skada sig själv kan vara ett sätt att hantera svåra känslor och tankar. I stunden kan det kännas som en fungerande strategi, men i längden leder självskadebeteende oftast till att du mår ännu sämre. Det kan kännas svårt eller hopplöst att sluta skada sig själv, men det finns mycket hjälp att få. Med rätt stöd lyckas många sluta med sitt självskadebeteende.

Sömn

Författare: Selma Roslund

Sömn är nödvändigt för att kroppen och hjärnan ska kunna återhämta sig, samt för att bearbeta de intryck vi fått under tiden vi har varit vakna. Vi lägger ungefär en tredjedel av våra liv på att sova, men exakt hur mycket sömn vi behöver varierar från person till person och beror bland annat på ålder, sjukdom och stressnivå. Normalt sover en vuxen person mellan sex och nio timmar per natt.

Det kan vara idé att stanna upp och tänka på allt man är tacksam för

Stress utan att vara stressad

Författare: Hanna Hasselqvist

Stress är inte enbart en känsla av att vara under press och ha bråttom; det är en kroppslig reaktion på upplevda hot, som förbereder oss för att fly eller kämpa för livet. Är det här systemet igång under lång tid får det till konsekvens att många andra kroppsfunktioner fungerar sämre.

Psykos

Författare: Molly Byström

Att drabbas av en psykos innebär att du inte klarar av att skilja på dina inre föreställningar och den faktiska verkligheten. Du upplever helt enkelt omvärlden på ett sätt som ingen annan gör. Det kan bland annat yttra sig som vanföreställningar i form av hallucinationer, tankestörningar eller paranoia. Att uppleva en psykos är ofta mycket obehagligt, då gränserna mellan föreställning och verklighet suddas ut. De flesta återhämtar sig väl från psykosen och med rätt behandling minskar risken för att uppleva fler psykoser i framtiden.

Med 7 timmars sömn och med 30 minuters fysiskt aktivitet varje dag, kommer man långt