Psykologer och kunniga inom många hjärtefrågor ger dig här fördjupad information, personliga reflektioner och goda råd. Du kan även sortera artiklarna med hjälp av hjärtat i marginalen.
När vi hör ordet ”åldrande” kan de flesta av oss forma en association till ordet men det är svårare att definiera begreppet. Åldrande sker på flera nivåer. Vi åldras fysiskt och fysiologiskt genom olika förändringar som sker i kroppen och hur den fungerar. Vi åldras mentalt genom förändringar som sker i hur vi tänker och i vår emotionella mognad. Sociala förändringar är ytterligare en aspekt av åldrande då de sociala roller vi antar och de relationer vi har förändras genom vår livstid.
Autism är en utvecklingsneurologisk funktionsnedsättning som påverkar hur hjärnan hanterar information. Ofta upptäcks symtomen redan tidigt i barndomen. Autism innebär svårigheter med socialt samspel och ömsesidig kommunikation, i kombination med en benägenhet till upprepande beteenden och aktiviteter.
ADHD är en förkortning för attention-deficit/ hyperactivity disorder. En person med en ADHD-diagnos har alltså som namnet antyder svårt att hålla uppmärksamheten och att sitta still. En ADHD-diagnos innebär däremot inte att alla med adhd är lika och symptomen kan utmärka sig mycket olika hos olika individer.
Begreppet curling i barnuppfostran innebär ursprungligen en föräldrastil där man skyddar och hjälper sina barn i en sådan omfattning att omsorgerna får negativa konsekvenser. Idén om curlingföräldern har, sedan begreppet myntades i början av 2000-talet, både vunnit många anhängare och mötts av stark kritik.
När vi hör ordet ”åldrande” kan de flesta av oss forma en association till ordet men det är svårare att definiera begreppet. Åldrande sker på flera nivåer. Vi åldras fysiskt och fysiologiskt genom olika förändringar som sker i kroppen och hur den fungerar. Vi åldras mentalt genom förändringar som sker i hur vi tänker och i vår emotionella mognad. Sociala förändringar är ytterligare en aspekt av åldrande då de sociala roller vi antar och de relationer vi har förändras genom vår livstid.
Att få reda på att ens barn fått en diagnos eller har ett funktionshinder innebär ofta en stor chock och en känslostorm. Många känner sig förvirrade och villrådiga. Att befinna sig i en främmande situation som man inte varit förberedd på är naturligtvis aldrig enkelt. Emellertid finns det även många betydelsefulla ljusglimtar, och med tiden lär man sig att se dem.
Autism är en utvecklingsneurologisk funktionsnedsättning som påverkar hur hjärnan hanterar information. Ofta upptäcks symtomen redan tidigt i barndomen. Autism innebär svårigheter med socialt samspel och ömsesidig kommunikation, i kombination med en benägenhet till upprepande beteenden och aktiviteter.
Som barn behöver vi inte bara lära oss att stå, gå och prata - vi behöver också lära oss fungera med andra människor. Hur relationen till våra omvårdnare ser ut påverkar hur vi tänker oss att relationer ska fungera, och destruktiva eller problematiska relationer under ett barns första år riskerar att få bestående konsekvenser i form av otrygga anknytningsmönster. Anknytningsmönster påverkar i sin tur vår bild av oss själva i senare relationer.
ADHD är en förkortning för attention-deficit/ hyperactivity disorder. En person med en ADHD-diagnos har alltså som namnet antyder svårt att hålla uppmärksamheten och att sitta still. En ADHD-diagnos innebär däremot inte att alla med adhd är lika och symptomen kan utmärka sig mycket olika hos olika individer.
Begreppet curling i barnuppfostran innebär ursprungligen en föräldrastil där man skyddar och hjälper sina barn i en sådan omfattning att omsorgerna får negativa konsekvenser. Idén om curlingföräldern har, sedan begreppet myntades i början av 2000-talet, både vunnit många anhängare och mötts av stark kritik.
När vi hör ordet ”åldrande” kan de flesta av oss forma en association till ordet men det är svårare att definiera begreppet. Åldrande sker på flera nivåer. Vi åldras fysiskt och fysiologiskt genom olika förändringar som sker i kroppen och hur den fungerar. Vi åldras mentalt genom förändringar som sker i hur vi tänker och i vår emotionella mognad. Sociala förändringar är ytterligare en aspekt av åldrande då de sociala roller vi antar och de relationer vi har förändras genom vår livstid.
Att få reda på att ens barn fått en diagnos eller har ett funktionshinder innebär ofta en stor chock och en känslostorm. Många känner sig förvirrade och villrådiga. Att befinna sig i en främmande situation som man inte varit förberedd på är naturligtvis aldrig enkelt. Emellertid finns det även många betydelsefulla ljusglimtar, och med tiden lär man sig att se dem.
Autism är en utvecklingsneurologisk funktionsnedsättning som påverkar hur hjärnan hanterar information. Ofta upptäcks symtomen redan tidigt i barndomen. Autism innebär svårigheter med socialt samspel och ömsesidig kommunikation, i kombination med en benägenhet till upprepande beteenden och aktiviteter.
Som barn behöver vi inte bara lära oss att stå, gå och prata - vi behöver också lära oss fungera med andra människor. Hur relationen till våra omvårdnare ser ut påverkar hur vi tänker oss att relationer ska fungera, och destruktiva eller problematiska relationer under ett barns första år riskerar att få bestående konsekvenser i form av otrygga anknytningsmönster. Anknytningsmönster påverkar i sin tur vår bild av oss själva i senare relationer.
ADHD är en förkortning för attention-deficit/ hyperactivity disorder. En person med en ADHD-diagnos har alltså som namnet antyder svårt att hålla uppmärksamheten och att sitta still. En ADHD-diagnos innebär däremot inte att alla med adhd är lika och symptomen kan utmärka sig mycket olika hos olika individer.
Begreppet curling i barnuppfostran innebär ursprungligen en föräldrastil där man skyddar och hjälper sina barn i en sådan omfattning att omsorgerna får negativa konsekvenser. Idén om curlingföräldern har, sedan begreppet myntades i början av 2000-talet, både vunnit många anhängare och mötts av stark kritik.
Att få reda på att ens barn fått en diagnos eller har ett funktionshinder innebär ofta en stor chock och en känslostorm. Många känner sig förvirrade och villrådiga. Att befinna sig i en främmande situation som man inte varit förberedd på är naturligtvis aldrig enkelt. Emellertid finns det även många betydelsefulla ljusglimtar, och med tiden lär man sig att se dem.
Barn är ofta experter på att leva i nuet.
Som barn behöver vi inte bara lära oss att stå, gå och prata - vi behöver också lära oss fungera med andra människor. Hur relationen till våra omvårdnare ser ut påverkar hur vi tänker oss att relationer ska fungera, och destruktiva eller problematiska relationer under ett barns första år riskerar att få bestående konsekvenser i form av otrygga anknytningsmönster. Anknytningsmönster påverkar i sin tur vår bild av oss själva i senare relationer.
Att tillhöra en grupp, t.ex. en familj, är ett av våra mest grundläggande behov.