ADHD är en förkortning för attention-deficit/ hyperactivity disorder. En person med en ADHD-diagnos har alltså som namnet antyder svårt att hålla uppmärksamheten och att sitta still. En ADHD-diagnos innebär däremot inte att alla med adhd är lika och symptomen kan utmärka sig mycket olika hos olika individer.
ADHD-diagnosen associeras ofta med barn. Detta beror på att symptom på tillståndet ofta blir mer uppenbara i tidig ålder, och de flesta diagnosticeras numera med diagnosen mellan 6 och 12 års ålder. Dessa barn upplever ofta problem att fokusera i skolan, och kan upplevas som stökiga eller bråkiga av andra i sin omgivning. Man brukar säga att ADHD-symptomen blir mindre uppenbara med åldern, men detta innebär inte att ADHD är något man “växer ur”. Ingen garanti finns heller att man blir diagnostiserad i barnaålder, vilket självklart innebär att många blir diagnostiserade senare i livet (och i vissa fall inte alls).
För att bli diagnostiserad med ADHD krävs en neuropsykiatrisk utredning . I denna testar en psykolog eller läkare vilka svårigheter personen som testas upplever sig ha. Ofta genomförs samtal, tester och observationer i koppling vid utredningen. Vid utredning av barn intervjuar man ofta omvårdnadspersonerna och även förskole/skolpersonal för att bättre förstå sig på situationen.
För att bli diagnostiserad med ADHD behöver man också uppfylla ett antal kriterier enligt diagnostiska klassifikationsmanualer. De allmänt vedertagna är DSM och ICD. Kriterierna för ADHD enligt DSM-5 delas upp i kriterier för ouppmärksamhet samt hyperaktivitet och impulsivitet. Dessa symtomen delas upp för att inte blanda ihop ADHD med andra störningar som ex. kanske bara inkluderar koncentrationssvårigheter och inte hyperaktivitet/impulsivitet.
Kriterierna för ouppmärksamhet enligt DSM-5 inkluderar bl.a.
Kriterierna för hyperaktivitet/impulsivitet inkluderar bl.a.
Förutom att uppfylla 5-6 av kriterierna på var skala (beroende på ålder), tas också varaktigheten av dessa symtom också hänsyn till, t.ex. att flera symtom föreligger 12 års ålder och att symtomen kan ses på fler än två områden / platser.
Det är inte ovanligt att personer med ADHD också lider av andra former av psykiska svårigheter. Detta kan vara exempelvis sömnsvårigheter, depression, ångest, ätstörningar eller beroende. Det är inte heller ovanligt att bli diagnostiserad med mer än ADHD, utan en del kan även ha dyslexi, autismspektrumtillstånd, tics eller tourettes syndrom.
ADHD klassas som en neuropsykiatrisk diagnos. En neuropsykiatrisk diagnos innebär att det finns avvikelser i nervsystemet vilket leder till psykiska problem eller sjukdomar. Hos personer med ADHD eller liknande tillstånd beror den neuropsykiatriska störningen på att hjärnan fungerar annorlunda än de som inte har ADHD. Detta innebär bl.a. minskad aktivitet i de delar av hjärnan som har hand om uppmärksamhetsstyrning, impulser och att hålla mycket i huvudet på en gång.
Den minskade aktiviteten i dessa hjärnområdena kan kopplas till en underaktivitet av bl.a. signalsubstanserna noradrenalin och dopamin. Dopamin har bl.a. kunnat kopplas till planerings-, samordnings samt organisatoriska förmågor. Noradrenalin till bl.a. kognition, d.v.s. tankar och minnen.
Förutom vad som faktiskt sker i hjärnan, så är det viktigt att tillägga att uppkomst av ADHD påverkas både av ärftlighet och den omgivning som en person befinner sig i, fastän ärftlighet förklarar uppemot 80% av uppkomsten. Att ADHD är ärftligt innebär att det är ett tillstånd som kan drabba många i samma biologiska familj. Miljömässiga faktorer kan också ha inverkan på hur ADHDn framkommer och uttrycker sig. Detta kan exempelvis påverkas av uppväxten eller vilket socialt stödsystem en person har omkring sig.
ADHD ett tillstånd som förbättras av behandling. ADHD brukar behandlas med terapi eller medicinering. Det är vanligt att se en kombination av både terapi och medicinering i behandling.
För att få bättre chanser att lyckas bra i skolan trots sin diagnos är det viktigt att skolan tar hänsyn till de specifika behov som kan uppstå. Detta kan innebära instuderingsstöd, extra hjälp av personal eller extra tid på skoluppgifter eller prov.
En ADHD-diagnos behöver inte innebära att det är något fel på dig, utan innebär istället att du upplever svårigheter som inte alla upplever. ADHD kan se olika ut för olika personer, och om en beskrivning inte passar in på dig behöver detta inte betyda något särskilt. Din personlighet, livssituation och dina erfarenheter är viktiga för vem du är och din diagnos måste inte alls definiera dig.
Det finns ingen tvekan om att ADHD kan ställa till besvär och strul, men att du har ADHD behöver inte hindra ditt liv eller framtidsplaner. ADHD-diagnosen har som tidigare nämnts i denna artikeln en väldigt god prognos vid behandling och ju mer du lär dig om din diagnos, desto fler verktyg att hantera din situation kommer också bli tillgängliga.
Viktigt är att inte tappa motivationen och förstå att det finns hjälp att få för de svårigheter du upplever. Som för alla människor så är rätt sorts stöd viktigt för att hantera svåra situationer, så att söka hjälp är naturligt och inget att skämmas för.
ADHD är ett neuropsykiatriskt tillstånd som innebär att en person har svårigheter med koncentration, hyperaktivitet och impulsivitet. Tillståndet börjar ofta visa sig tidigt i åldrarna, men det är inte heller ovanligt att bli diagnostiserad i vuxen ålder. För att bli diagnostiserad med ADHD utförs utredningar i form av tester, samtal och observationer. ADHD är vanligt förekommande i kombination med andra problem och psykisk ohälsa. Tillståndet tros bero på avvikelser i bl.a. aktivitet och signalsubstanser i hjärnan och kan påverkas av både arv och miljö. Behandling sker ofta i form av terapi och läkemedel, ofta tillsammans men även var för sig.