Ångest för att sova

Ångest för att sova

Ångest innebär starka känslor av skräck och oro. För många kan dessa känslor uppkomma när vi minst av allt behöver det - när det är dags att sova. För den som lider av ångest för att sova kommer känslorna ofta i samband med en oro inför att du inte ska kunna somna över huvud taget. Med rätt stöd och hjälp till förbättrade rutiner brukar många få minskad ångest för att sova.


Sömnproblem och ångest

Ångest för att sova karaktäriseras av en oro eller nervositet när det är dags att gå och lägga sig. Sömnstörningar av olika slag är ett problem som blir allt vanligare och att lida av ångest nattetid är en av de vanligaste sömnstörningarna. Vi påverkas mycket av att få mindre sömn än vi behöver och därför påverkar sömnlösheten ofta humöret, välmåendet och koncentrationsförmågan hos den som lider av ångest för att sova.

I dagens samhälle lever många av oss händelserika och hektiska liv som leder till att stressen byggs upp. När det då är dags att gå och lägga sig är det inte ovanligt att stressen gör sig påmind i kroppen - du kan få svårt att slappna av ordentligt och därmed svårt att sova.

Vetskapen om att du verkligen behöver sova brukar vara ännu ett stressmoment och på det viset fortsätter den onda cirkeln av sömnlöshet och ångest.

Behandling av sömnsvårigheter

Om du har haft allvarliga problem med ångest för att sova under längre tid kan du behöva behandlas för dina besvär. Att mista några timmar nattsömn här och där är inte farligt, men i längden blir påfrestningen stor för dig som inte får den sömn du behöver. Om du har upplevt långvariga besvär minst varannan natt i fyra veckor eller mer ska du kontakta en vårdcentral.

Besvären kan till exempel innebära att du:

  • Har svårt att somna, alltså om det tar mer än 45 minuter för dig att somna in.
  • Vaknar en eller flera gånger under natten och har svårt att somna om.
  • Vaknar för tidigt utan att vara utsövd eller kunna somna om.

Det finns flera olika behandlingar som du kan erbjudas när du söker dig till en vårdcentral för hjälp. Det är vanligt att behandla ångest för att sova med KBT, kognitiv beteendeterapi. Behandlingen handlar mycket om att du ska få veta mer om sömn och sömnlöshet som fenomen och att du får övningar att göra hemma som stärker dig i din förmåga att slappna av.

I vissa fall kan du också behandlas med hjälp av läkemedel. Läkemedel bör användas under så kortvarig period som möjligt. På vårdcentralen kan en läkare hjälpa dig till insikt angående vilken behandlingsmetod som passar bäst för just dig.

Hur hanterar du sömnångest

Det finns många saker du kan prova att göra själv för att minska ångesten för att sova. Du kan börja med att fundera över om du kan minska stressen i ditt liv. Ångest för att sova kommer ofta i samband med ett stressfyllt liv och vetskapen om att du behöver en god natts sömn för att klara av din vardag kan spä på tankarna och oron ytterligare. Att försöka minska på stressen i vardagen kan därför vara ett effektivt sätt att minska risken att du råkar ut för nattlig ångest.

Du kan också fundera på ditt beteende innan det är dags att sova, och om det finns några möjliga förändringar där som skulle kunna underlätta för dig. Många som upplever ångest för att sova kan utveckla en stressad relation till sängen eller till och med hela sovrummet, vilket blir ännu ett led i den ångestcykel som ofta blir så svår att bryta.

Därför kan du försöka jobba på att göra sängen till en plats som endast är till för sömn - jobb, skolarbete och tid framför skärmar kan du försöka ta hand om någon annan stans. På det sättet kopplar din hjärna sängen bara till sömn, och låter stressen stanna kvar utanför sovrummets dörrar.

Det är också en god idé att minimera ditt intag av koffein och nikotin ett bra tag innan du ska sova. Dessa medel kommer göra det svårare för dig att slappna av och göra ångesten värre om du konsumerar dem för sent på kvällen. Det är vanligt att det då tar längre tid och blir mycket svårare att somna in.

Du kan försöka jobba på att göra sängen till en plats som endast är till för sömn - jobb, skolarbete och tid framför skärmar kan du försöka ta hand om någon annan stans. På det sättet kopplar din hjärna sängen bara till sömn, och låter stressen stanna kvar utanför sovrummets dörrar.

Varför får vi svårt att sova?

I dagens samhälle är många stressade i vardagen. Jobb, skola, familj och olika fritidsprojekt kan vara roligt och spännande, men tillsammans bildar de många stressmoment. Om du har nära till ångest och oro och dessutom lever ett mycket hektiskt liv är det inte ovanligt att ångesten blir som starkast när du väl slappnar av. För många blir tiden i sängen, precis innan vi ska somna, den enda riktigt lugna stunden på dagen. Då kommer ofta tankarna och oron som vi egentligen behövt bearbeta under dagen.

När vi upplever ångest påbörjas reaktioner i ditt centrala nervsystem som du inte har någon kontroll över. Detta innebär att kroppens alarmsystem drar igång och förbereder dig på att hantera fara eller hot. Med så starka reaktioner i kroppen är det väldigt svårt att slappna av nog för att kunna somna in.

Ju mer du försöker tvinga dig själv att lugna ner dig eller slappna av, desto svårare kommer det att bli. Istället är det bästa du kan göra faktiskt att försöka stanna kvar i känslan av ångest, även om det känns svårt. Då kommer du märka att ångesten snart går över av sig själv.

För många blir tiden i sängen, precis innan vi ska somna, den enda riktigt lugna stunden på dagen. Då kommer ofta tankarna och oron som vi egentligen behövt bearbeta under dagen.

SAMMANFATTNING

Sammanfattningsvis innebär ångest för att sova att du blir nervös eller orolig när det är dags att gå och lägga sig. För många handlar känslorna om oro för att inte få tillräckligt med sömn, vilket ofta leder till just sömnlöshet. En stressfylld vardag med höga krav är ingen ovanlighet i dagens samhälle, men för många leder pressen till att det blir svårt att slappna av och somna in på kvällen. Det du själv kan göra är bland annat att försöka sänka ditt eget tempo, låta bli att göra saker som stressar dig i sovrummet eller sängen och se till att inte konsumera några medel som håller dig vaken sent på kvällen. För vissa blir det aktuellt med behandling. Du kan vända dig till vårdcentral för att diskutera vilken typ av behandling som passar bäst just för dig. Det viktigaste är att du finner stöd i att bli av med pressen att somna in, så att du kan bryta den onda cirkeln av sömnlöshet och ångest för att sova.

Molly Byström
Författare: Molly Byström

Molly har allmänna kunskaper inom psykologi och fördjupat intresse av emotionsreglering, ångestbehandling och barn och ungas välmående.

Molly Byström
Författare: Molly Byström

Molly har allmänna kunskaper inom psykologi och fördjupat intresse av emotionsreglering, ångestbehandling och barn och ungas välmående.

FLER ARTIKLAR