Ta del av våra hjärtefrågor inom psykologi

Psykologer och kunniga inom många hjärtefrågor ger dig här fördjupad information, personliga reflektioner och goda råd. Du kan även sortera artiklarna med hjälp av hjärtat i marginalen.

Akrofobi (höjdsjuka)

Akrofobi (höjdsjuka)

Författare: Nicolina Fog-Jensen

Höjdsjuka är en av de vanligaste fobierna, det är en ångeststörning som drabbar ungefär 5% av världens befolkning. Många människor känner ett visst obehag när de är på höga höjder vilket sker som en naturlig respons för rädslan att falla. Men när känslorna orsakar panik eller får en person att undvika alla höga höjder är detta en irrationell rädsla som kallas specifik Fobi.

Ångest

Ångest

Författare: Molly Byström

Ångest är starka känslor av oro och obehag som känns i hela kroppen. De flesta upplever ångest någon gång i livet, och för vissa är det ett mer återkommande problem. Det kan vara mycket obehagligt att ha ångest men det är inte farligt eller skadligt på något sätt. Som tur är finns det väldigt mycket hjälp att få om du lider av ångest, och många av de som söker hjälp hittar bra strategier för att må bättre.

Akrofobi (höjdsjuka)

Akrofobi (höjdsjuka)

Författare: Nicolina Fog-Jensen

Höjdsjuka är en av de vanligaste fobierna, det är en ångeststörning som drabbar ungefär 5% av världens befolkning. Många människor känner ett visst obehag när de är på höga höjder vilket sker som en naturlig respons för rädslan att falla. Men när känslorna orsakar panik eller får en person att undvika alla höga höjder är detta en irrationell rädsla som kallas specifik Fobi.

ACT – acceptance and commitment therapy

ACT – acceptance and commitment therapy

Författare: Evelina Houghton

Acceptance and commitment therapy (ACT) är en nyare form av terapi som växt fram ur den kognitiva beteendeterapin med influenser från medvetandelära. ACT har mycket gemensamt med mer traditionell KBT men menar att associationer eller inlärningar inte bör ersättas, utan snarare accepteras. Fokus inom ACT ligger på att få personer att leva sitt liv i enlighet med sina egna värden.

Ångest

Ångest

Författare: Molly Byström

Ångest är starka känslor av oro och obehag som känns i hela kroppen. De flesta upplever ångest någon gång i livet, och för vissa är det ett mer återkommande problem. Det kan vara mycket obehagligt att ha ångest men det är inte farligt eller skadligt på något sätt. Som tur är finns det väldigt mycket hjälp att få om du lider av ångest, och många av de som söker hjälp hittar bra strategier för att må bättre.

Akrofobi (höjdsjuka)

Akrofobi (höjdsjuka)

Författare: Nicolina Fog-Jensen

Höjdsjuka är en av de vanligaste fobierna, det är en ångeststörning som drabbar ungefär 5% av världens befolkning. Många människor känner ett visst obehag när de är på höga höjder vilket sker som en naturlig respons för rädslan att falla. Men när känslorna orsakar panik eller får en person att undvika alla höga höjder är detta en irrationell rädsla som kallas specifik Fobi.

ACT – acceptance and commitment therapy

ACT – acceptance and commitment therapy

Författare: Evelina Houghton

Acceptance and commitment therapy (ACT) är en nyare form av terapi som växt fram ur den kognitiva beteendeterapin med influenser från medvetandelära. ACT har mycket gemensamt med mer traditionell KBT men menar att associationer eller inlärningar inte bör ersättas, utan snarare accepteras. Fokus inom ACT ligger på att få personer att leva sitt liv i enlighet med sina egna värden.

Ångest

Ångest

Författare: Molly Byström

Ångest är starka känslor av oro och obehag som känns i hela kroppen. De flesta upplever ångest någon gång i livet, och för vissa är det ett mer återkommande problem. Det kan vara mycket obehagligt att ha ångest men det är inte farligt eller skadligt på något sätt. Som tur är finns det väldigt mycket hjälp att få om du lider av ångest, och många av de som söker hjälp hittar bra strategier för att må bättre.

ACT – acceptance and commitment therapy

Författare: Evelina Houghton

Acceptance and commitment therapy (ACT) är en nyare form av terapi som växt fram ur den kognitiva beteendeterapin med influenser från medvetandelära. ACT har mycket gemensamt med mer traditionell KBT men menar att associationer eller inlärningar inte bör ersättas, utan snarare accepteras. Fokus inom ACT ligger på att få personer att leva sitt liv i enlighet med sina egna värden.