• Logga in
  • Hem
  • Alla artiklar
    • Psykiskt välmående
    • Behandlingsmetoder
    • Barn och familj
    • Relationer
    • Arbetspsykologi
  • Frågor och svar
  • Kontakt
  • Logga in

Ta del av våra hjärtefrågor inom psykologi

Psykologer och kunniga inom många hjärtefrågor ger dig här fördjupad information, personliga reflektioner och goda råd. Du kan även sortera artiklarna med hjälp av hjärtat i marginalen.

  • Alla artiklar
  • Psykiskt välmående
  • Behandlingsmetoder
  • Barn och familj
  • Relationer
  • Arbetspsykologi
Dyslexi

Dyslexi

Författare: Siri Roslund

Dyslexi är en diagnos som den som har svårigheter att lära sig läsa och skriva kan få. Svårigheten ligger på enstaka-ord-nivå och inte i grammatik, syntax eller tal. Med bra stöd fungerar den med dyslexi väl i sitt dagliga liv.

Demens

Demens

Författare: Livia Ericsson

Det finns flera olika sorters demenssjukdomar och de kan ha olika symtom och förlopp. Gemensamt är att demenssjukdom främst drabbar människor i den senare delen av livet och innebär att man på olika sätt får svårt att minnas och tolka sin omgivning.

Att bli gammal/äldre

Att bli gammal/äldre

Författare: Minna Vallaste

När vi hör ordet ”åldrande” kan de flesta av oss forma en association till ordet men det är svårare att definiera begreppet. Åldrande sker på flera nivåer. Vi åldras fysiskt och fysiologiskt genom olika förändringar som sker i kroppen och hur den fungerar. Vi åldras mentalt genom förändringar som sker i hur vi tänker och i vår emotionella mognad. Sociala förändringar är ytterligare en aspekt av åldrande då de sociala roller vi antar och de relationer vi har förändras genom vår livstid.

Autism

Autism

Författare: Livia Ericsson

Autism är en utvecklingsneurologisk funktionsnedsättning som påverkar hur hjärnan hanterar information. Ofta upptäcks symtomen redan tidigt i barndomen. Autism innebär svårigheter med socialt samspel och ömsesidig kommunikation, i kombination med en benägenhet till upprepande beteenden och aktiviteter.

ADHD

ADHD

Författare: Siri Roslund

ADHD är en förkortning för attention-deficit/ hyperactivity disorder. En person med en ADHD-diagnos har alltså som namnet antyder svårt att hålla uppmärksamheten och att sitta still. En ADHD-diagnos innebär däremot inte att alla med adhd är lika och symptomen kan utmärka sig mycket olika hos olika individer.

Barnet mellan 3 och 4 år

Barnet mellan 3 och 4 år

Författare: Livia Ericsson

Utvecklingen går fortfarande snabbt i tre- till fyraårsåldern. Barnet börjar bilda sig en uppfattning om sig själv och om världen runt omkring. De flesta barn har vid den här åldern börjat förskolan, vilket innebär nya sammanhang och utmaningar.

Dyslexi

Dyslexi

Författare: Siri Roslund

Dyslexi är en diagnos som den som har svårigheter att lära sig läsa och skriva kan få. Svårigheten ligger på enstaka-ord-nivå och inte i grammatik, syntax eller tal. Med bra stöd fungerar den med dyslexi väl i sitt dagliga liv.

Curlingföräldrar

Curlingföräldrar

Författare: Anna Lindblom

Begreppet curling i barnuppfostran innebär ursprungligen en föräldrastil där man skyddar och hjälper sina barn i en sådan omfattning att omsorgerna får negativa konsekvenser. Idén om curlingföräldern har, sedan begreppet myntades i början av 2000-talet, både vunnit många anhängare och mötts av stark kritik.

Demens

Demens

Författare: Livia Ericsson

Det finns flera olika sorters demenssjukdomar och de kan ha olika symtom och förlopp. Gemensamt är att demenssjukdom främst drabbar människor i den senare delen av livet och innebär att man på olika sätt får svårt att minnas och tolka sin omgivning.

Att bli gammal/äldre

Att bli gammal/äldre

Författare: Minna Vallaste

När vi hör ordet ”åldrande” kan de flesta av oss forma en association till ordet men det är svårare att definiera begreppet. Åldrande sker på flera nivåer. Vi åldras fysiskt och fysiologiskt genom olika förändringar som sker i kroppen och hur den fungerar. Vi åldras mentalt genom förändringar som sker i hur vi tänker och i vår emotionella mognad. Sociala förändringar är ytterligare en aspekt av åldrande då de sociala roller vi antar och de relationer vi har förändras genom vår livstid.

Att ha ett barn med funktionshinder

Att ha ett barn med funktionshinder

Författare: Linda Sebbas

Att få reda på att ens barn fått en diagnos eller har ett funktionshinder innebär ofta en stor chock och en känslostorm. Många känner sig förvirrade och villrådiga. Att befinna sig i en främmande situation som man inte varit förberedd på är naturligtvis aldrig enkelt. Emellertid finns det även många betydelsefulla ljusglimtar, och med tiden lär man sig att se dem.

Autism

Autism

Författare: Livia Ericsson

Autism är en utvecklingsneurologisk funktionsnedsättning som påverkar hur hjärnan hanterar information. Ofta upptäcks symtomen redan tidigt i barndomen. Autism innebär svårigheter med socialt samspel och ömsesidig kommunikation, i kombination med en benägenhet till upprepande beteenden och aktiviteter.

Anknytningsmönster

Anknytningsmönster

Författare: Hanna Hasselqvist

Som barn behöver vi inte bara lära oss att stå, gå och prata - vi behöver också lära oss fungera med andra människor. Hur relationen till våra omvårdnare ser ut påverkar hur vi tänker oss att relationer ska fungera, och destruktiva eller problematiska relationer under ett barns första år riskerar att få bestående konsekvenser i form av otrygga anknytningsmönster. Anknytningsmönster påverkar i sin tur vår bild av oss själva i senare relationer.

ADHD

ADHD

Författare: Siri Roslund

ADHD är en förkortning för attention-deficit/ hyperactivity disorder. En person med en ADHD-diagnos har alltså som namnet antyder svårt att hålla uppmärksamheten och att sitta still. En ADHD-diagnos innebär däremot inte att alla med adhd är lika och symptomen kan utmärka sig mycket olika hos olika individer.

Barnet mellan 3 och 4 år

Barnet mellan 3 och 4 år

Författare: Livia Ericsson

Utvecklingen går fortfarande snabbt i tre- till fyraårsåldern. Barnet börjar bilda sig en uppfattning om sig själv och om världen runt omkring. De flesta barn har vid den här åldern börjat förskolan, vilket innebär nya sammanhang och utmaningar.

Känslor och hantering

Känslor och hantering

Författare: Minna Vallaste

Inom psykologin forskas det mycket om känslor. Med tanke på att vårt känsloliv påverkar hur vi mår och hur vi förhåller oss till vår omvärld så är det inte förvånande att det finns en nyfikenhet kring ämnet. Nedanför kan du läsa om vad det verkligen innebär att tänka med sina känslor.

Dyslexi

Dyslexi

Författare: Siri Roslund

Dyslexi är en diagnos som den som har svårigheter att lära sig läsa och skriva kan få. Svårigheten ligger på enstaka-ord-nivå och inte i grammatik, syntax eller tal. Med bra stöd fungerar den med dyslexi väl i sitt dagliga liv.

Curlingföräldrar

Curlingföräldrar

Författare: Anna Lindblom

Begreppet curling i barnuppfostran innebär ursprungligen en föräldrastil där man skyddar och hjälper sina barn i en sådan omfattning att omsorgerna får negativa konsekvenser. Idén om curlingföräldern har, sedan begreppet myntades i början av 2000-talet, både vunnit många anhängare och mötts av stark kritik.

Demens

Demens

Författare: Livia Ericsson

Det finns flera olika sorters demenssjukdomar och de kan ha olika symtom och förlopp. Gemensamt är att demenssjukdom främst drabbar människor i den senare delen av livet och innebär att man på olika sätt får svårt att minnas och tolka sin omgivning.

Att bli gammal/äldre

Att bli gammal/äldre

Författare: Minna Vallaste

När vi hör ordet ”åldrande” kan de flesta av oss forma en association till ordet men det är svårare att definiera begreppet. Åldrande sker på flera nivåer. Vi åldras fysiskt och fysiologiskt genom olika förändringar som sker i kroppen och hur den fungerar. Vi åldras mentalt genom förändringar som sker i hur vi tänker och i vår emotionella mognad. Sociala förändringar är ytterligare en aspekt av åldrande då de sociala roller vi antar och de relationer vi har förändras genom vår livstid.

Att ha ett barn med funktionshinder

Att ha ett barn med funktionshinder

Författare: Linda Sebbas

Att få reda på att ens barn fått en diagnos eller har ett funktionshinder innebär ofta en stor chock och en känslostorm. Många känner sig förvirrade och villrådiga. Att befinna sig i en främmande situation som man inte varit förberedd på är naturligtvis aldrig enkelt. Emellertid finns det även många betydelsefulla ljusglimtar, och med tiden lär man sig att se dem.

Autism

Autism

Författare: Livia Ericsson

Autism är en utvecklingsneurologisk funktionsnedsättning som påverkar hur hjärnan hanterar information. Ofta upptäcks symtomen redan tidigt i barndomen. Autism innebär svårigheter med socialt samspel och ömsesidig kommunikation, i kombination med en benägenhet till upprepande beteenden och aktiviteter.

Anknytningsmönster

Anknytningsmönster

Författare: Hanna Hasselqvist

Som barn behöver vi inte bara lära oss att stå, gå och prata - vi behöver också lära oss fungera med andra människor. Hur relationen till våra omvårdnare ser ut påverkar hur vi tänker oss att relationer ska fungera, och destruktiva eller problematiska relationer under ett barns första år riskerar att få bestående konsekvenser i form av otrygga anknytningsmönster. Anknytningsmönster påverkar i sin tur vår bild av oss själva i senare relationer.

ADHD

ADHD

Författare: Siri Roslund

ADHD är en förkortning för attention-deficit/ hyperactivity disorder. En person med en ADHD-diagnos har alltså som namnet antyder svårt att hålla uppmärksamheten och att sitta still. En ADHD-diagnos innebär däremot inte att alla med adhd är lika och symptomen kan utmärka sig mycket olika hos olika individer.

Barnet mellan 3 och 4 år

Barnet mellan 3 och 4 år

Författare: Livia Ericsson

Utvecklingen går fortfarande snabbt i tre- till fyraårsåldern. Barnet börjar bilda sig en uppfattning om sig själv och om världen runt omkring. De flesta barn har vid den här åldern börjat förskolan, vilket innebär nya sammanhang och utmaningar.

Känslor och hantering

Känslor och hantering

Författare: Minna Vallaste

Inom psykologin forskas det mycket om känslor. Med tanke på att vårt känsloliv påverkar hur vi mår och hur vi förhåller oss till vår omvärld så är det inte förvånande att det finns en nyfikenhet kring ämnet. Nedanför kan du läsa om vad det verkligen innebär att tänka med sina känslor.

Curlingföräldrar

Författare: Anna Lindblom

Begreppet curling i barnuppfostran innebär ursprungligen en föräldrastil där man skyddar och hjälper sina barn i en sådan omfattning att omsorgerna får negativa konsekvenser. Idén om curlingföräldern har, sedan begreppet myntades i början av 2000-talet, både vunnit många anhängare och mötts av stark kritik.

Att ha ett barn med funktionshinder

Författare: Linda Sebbas

Att få reda på att ens barn fått en diagnos eller har ett funktionshinder innebär ofta en stor chock och en känslostorm. Många känner sig förvirrade och villrådiga. Att befinna sig i en främmande situation som man inte varit förberedd på är naturligtvis aldrig enkelt. Emellertid finns det även många betydelsefulla ljusglimtar, och med tiden lär man sig att se dem.

I en familj på 4 personer, finns 6 relationer. I en bonus-familj på 8 personer, finns 28 relationer!

Anknytningsmönster

Författare: Hanna Hasselqvist

Som barn behöver vi inte bara lära oss att stå, gå och prata - vi behöver också lära oss fungera med andra människor. Hur relationen till våra omvårdnare ser ut påverkar hur vi tänker oss att relationer ska fungera, och destruktiva eller problematiska relationer under ett barns första år riskerar att få bestående konsekvenser i form av otrygga anknytningsmönster. Anknytningsmönster påverkar i sin tur vår bild av oss själva i senare relationer.

Känslor och hantering

Författare: Minna Vallaste

Inom psykologin forskas det mycket om känslor. Med tanke på att vårt känsloliv påverkar hur vi mår och hur vi förhåller oss till vår omvärld så är det inte förvånande att det finns en nyfikenhet kring ämnet. Nedanför kan du läsa om vad det verkligen innebär att tänka med sina känslor.

Det kan vara vackert, eller förfärligt, att se sig själv återuppstå i sitt barn.

  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • >

Bokapsykolog Sverige AB
Org. nr: 559224-8339
[email protected]
Ankargatan 15, 211 17 Malmö

© 2025 bokapsykolog.se

Legitimerad psykolog / psykoterapeut?

Skapa din profil eller ändra dina företagsuppgifter.

Legitimerad psykolog eller psykoterapeut?
Skapa din profil eller ändra dina företagsuppgifter.
  • Kontakt
  • Frågor och svar
  • Sök psykolog
  • Cookies

© 2025 bokapsykolog.se

co2 neutral

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Vi hoppas det är OK med dig. Läs mer